مقالات

سنگ فیروزه

سنگ فیروزه

قدمت فیروزه

مطابق شواهد تاریخی کشف ، استخراج و استفاده از فیروزه به 5000 سال پیش از میلاد و مصر باستان باز می گردد و در میان سنگ های مختلف از جمله سنگ های با قدمت بالا به حساب می آید.

در صحرای سینا شواهدی است که 4500 سال پیش به طور عمده فیروزه برداشت می شده است.همچنین در دست ملکه تینثیت یک دستبند فیروزه و آمتیست یافت شده است که قدمت آن به 3 هزار سال قبل از میلاد می رسد.

البته به گواه تاریخ مصریان باوجود داشتن معادن فیروزه ، از ایران نیز فیروزه وارد می کردند. علت این مسئله هم کیفیت بالاتر فیروزه ایران و ناخالصی کمتر آن بوده است.

فیروزه در ایران

فیروزه یکی از محبوب ترین سنگ ها در ایران است. ایرانیان از دیرباز علاقه خاصی به فیروزه داشته اند و این را می توان در ساخت بناهای مختلف نیز مشاهده کرد. استفاده از سنگ فیروزه به عنوان زیور پادشاهان و درباریان و همچنین به کارگیری رنگ خاص آن در بناهای مذهبی سبب شده تا آن را نوعی رنگ بهشتی بدانند.

این سبک از استفاده از رنگ فیروزه ای بعد ها توسط ایرانیان به هند و آسیای میانه نیز راه یافت.

فیروزه نیشابور

فیروزه در معادن نیشابور مشهورترین سنگ زینتی ایران در جهان است که قدمت معادن فیروزه این شهر به 2000 سال می رسد و از آن به عنوان “فیروزه پارسی” نام برده می شود که شهرت جهانی داشته و از مرغوبیت بالایی برخوردار است.

یکی از مهم ترین یافته های باستانی در شمال شرق ایران در محوطه تپه برج اطراف معدن تاریخی نیشابور مربوط به اسکلت زنی حدود 45 ساله است که یک قطعه سنگ فیروزه سوراخ شده در نزدیکی کمر اسکلت شناسایی شد. آزمایشات نشان داد که قدمت اسکلت به 4360 سال قبل از میلاد مسیح بر میگردد.

معادن فیروزه در ایران

مهمترین معادن فیروزه ایران شامل کانسار فیروزه نیشابور، کانسار فیروزه باغو (دامغان)، الله آباد و یخ آباد (کاشمر) اندیس فیروزه عبدالله گیو، اندیس فیروزه علی آباد تفت و کانسارهای مس چاه فیروزه (شهر بابک) و میدوک هستند.

شما می توانید برای خرید محصولات دانژه با سنگ فیروزه و ورق طلای 24 عیار به فروشگاه دانژه بروید.

مقاله پیشنهادی: لیست بهترین هدیه‌ها برای مردان (۱۰ محصول استثنایی )

انواع فیروزه

یکی از معیار ها برای تقسیم بندی انواع فیروزه ، رنگ آن است.

فیروزه را می توان به رنگ ها آبی فیروزه ای کامل ، آبی فیروزه ای مایل به سفید و فیروزه ای مایل به سبز تقسیم بندی کرد. البته تقسیمی هم بر اساس رگه های متداخل در آن وجود دارد که آن ها را بر پایه ناخالصی عمده موجود در آن دسته بندی می کنند.

فیروزه شجر و عجم

فیروزه از نظر انواع به شجری، عجمی، طوفال و خاکی تقسیم می شود. از انواع سنگ فیروزه در ایران از نظر رنگ، نقش و کیفیت می توان به فیروزه عجمی و شجر اشاره کرد. اروپائیان نوع شجری و ایرانیان نوع عجمی را که بدون شجره است، می پسندند.

فیروزه عجمى بدون رگه و یکدست است و در ایران بهترین نوع از این سنگ در جهان محسوب می شود.

نوع شجر نیز بصورت رگه دار با رنگ آبی و سبز دیده می شود. فیروزه شجری واجد رگچه هایى شبکه ای است و بسته به نوع و رنگ و فرم رگچه ها در 14 کلاس تعریف می شود.

فیروزه های ایرانی عموما برخلاف نوع تبتی رگه هایی درشت و قطعه هایی یک دست دارند. همچنین گونه های ایرانی پر رنگ تر از نوع سنگ های تبتی می باشند.

خواص فیروزه

فیروزه دارای خواص درمانی بسیاری است و خواص معنوی زیادی نیز دارد که به تعدادی از آن ها در ذیل اشاره خواهد شد:

تقویت چشم : تماشای فیروزه و یا بر چشم نهادن فیروزه سبب تقویت چشم و درمان بیماری های چشمی می شود.

درد شکم : از گذشته های دور کسی که مبتلا به دل درد است را با خوراندن پودر فیروزه درمان می کردند.

کمبود منابع غذایی : فیروزه برای درمان بیماری هایی که بر اثر کمبود مواد غذایی و تغذیه بد ایجاد می شوند مانند آناروکسی بکار می رود.

اعتماد به نفس : همراه داشتن این سنگ اعتماد به نفس را بالا می برد و جرأت لازم برای بیان استدلال ها را در ما ایجاد می کند.

اصلاح گردش خون : سنگ فیروزه برای اصلاح گردش خون موثر است و بر روی کمبود اکسیژن ، مسمومیت های خونی واسترس تاثیر مثبت دارد.

تسکین بیماری های روحی : فیروزه افسردگی های روحی و روانی را نیز درمان می کند و برای آرام کردن بیماران عصبی مؤثر است واضطراب را از بیماران دور می کند.

دریافت انرژی های مثبت : فیروزه با افزایش جذب انرژی های مثبت کمک زیادی به دریافت های فکری می کند.

چاکرا و مدیتیشن : از جمله خواص سنگ فیروزه می توان به تاثیر آن روی چاکرای گلو(پنجم) به عنوان هماهنگ کننده اشاره کرد.

این سنگ عمیق ترین افکار فرد را برای وی آسان می سازد. این سنگ متعادل کننده و القا کننده احساس صلح و وقار می باشد و باعث شفای حوزه احساسی، تسکین تنش روانی و انتقال نقطه کانونی آگاهی به مرکز مخصوص آن در قلب می باشد.

سنگ فیروزه  از جنس عنصر زمین است و در جلوگیری از دست دادن ارتباط با ذهن آگاه در طی مراقبه های ژرف تاثیرگذار می باشد. این گوهر قدرت و حفاظت در طول سیر و سلوک عرفانی را فراهم می کند و با توجه به معنویت بالا، اقدام به بهبود مدیتیشن و آرامش بیشتر ذهن می کند

فیروزه سنگ ماه آذر

فیروزه سنگ اصلی برای متولدین آذر ماه است. البته متولدین بهمن و اردیبهشت نیز می توانند به عنوان سنگ فرعی ماه خود از این سنگ استفاده کنند.

فیروزه سنگ زنده !

فیروزه سنگی زنده است و در مقابل شرایطی که در آن قرار می گیرد واکنش نشان می دهد و ممکن است بمیرد.

سنگ فیروزه مرده از ارزش زیادی برخوردار نیست و اگر فیروزه بمیرد ارزش آن تا حد زیادی افت می کند. اگر فیروزه را در مجاورت نور زیاد قرار دهیم یا اگر با مواد شیمیایی ، روغن ، آب داغ ، لوازم آرایشی و … تماس داشته باشد عمرش تمام می شود.

مفهوم زنده و مرده بودن در این سنگ را می توان از روشن یا کدر بودن آن فهمید. سنگ فیروزه زنده دارای رنگی روشن است که در صورت مراقبت نکردن از آن می میرد و رنگش تیره و کدر خواهد شد.

مقاله پیشنهادی: نحوه نگهداری از زیورآلات روکش طلا (نکات مهم و کاربردی)

بدل های فیروزه و راه های تشخیص آن

امروزه نوع با کیفیت و اصل سنگ فیروزه بطور بسیار محدودی در بازار عرضه می شود. البته نوعی از آن به عنوان رنگ ثابت به بازار عرضه می شود که با مواد پلیمری ترکیب شده اند. این گونه از سنگها به علت تولید مصنوعی خود تغییر رنگ نمی دهند و در هر اندازه ای موجود می باشند.
هرچند که روغن،‌ آفت ‌این گوهر ‌محسوب ‌می شود ولی چربی(پارافین و یا مواد پلاستیک مایع) ‌باعث‌ جلا‌ و‌ دوام، پررنگ شدن و پر شدن خلل و فرج آن نیز می شود.‌

بدل این سنگ را با رنگ کردن هالیت و یا کالسدونی درست می کنند. شما می توانید با یک حلال قوی و گوش پاکن تقلبی بودن سنگ را تشخیص دهید. توجه داشته باشید که استون به عنوان یک حلال ممکن است در این مورد خوب عمل نکند.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سنگ ها با مجله خبری دانژه همراه باشید…

منابع : ویکی پدیای فارسی / sangshenas.com

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *