مقالات

علت سیاه شدن ورق طلا چیست؟ و چند راهکار ساده برای برطرف کردن آن

علت سیاه شدن ورق طلا چیست؟

سیاه شدن ورق طلا می‌تواند در اثر تماس با پوست و تعریق زیاد پوست رخ بدهد. شاید در اولین قدم با مشاهده سیاهی ورق طلا، تصور کنید که ورق طلا اصل نیست. ولی واقعیت این است که حتی زیورآلات سفارشی با ورق طلای 24 عیار هم می‌توانند در اثر گذر زمان سیاه شوند. پس سیاهی ورق طلا نشانه‎ای برای بی‎کیفیت بودن آن نیست. با این حال همه ما دوست داریم که از زیورآلات مردانه ورق طلا، زیورآلات بچگانه ورق طلا و زیورآلات زنانه ورق طلا با درخشندگی زیاد استفاده کنیم. پس با ما همراه باشید تا هم با علت سیاه شدن ورق طلا آشنا شوید، هم برای جلوگیری از سیاه شدن ورق طلا راهکاری را یاد بگیرید.

علت سیاه شدن ورق طلا چیست؟

علت سیاه شدن ورق طلا می‌تواند به دو بخش تقسیم بندی شود. گاهی اوقات ورق طلا کاملا اصل بوده، ولی به دلیل اینکه یک سری ناخالصی در ورق طلا وجود دارد، این ورق‌های طلا در اثر گذر زمان و در تماس بودن با پوست دچار تیرگی و سیاهی می‌شوند. به طور مثال، ورق طلای 24 عیار به دلیل اینکه فرم دهی خوبی داشته باشد، دارای یک سری ناخالصی‌ها است که این ناخالصی‌ها می‌توانند باعث سیاهی ورق‌های طلا شوند.

اما گاهی علت سیاه شدن ورق طلا، مربوط به بی کیفیت بودن این ورق‌ها است. به طور مثال، اگر عیار ورق طلا پایین باشد، احتمال سیاه شدن آن نیز افزایش پیدا می‌کند. اگر از فروشگاه‌های معتبر اقدام به خرید ورق طلا کنید، احتمال اینکه علت سیاه شدن ورق طلا بی کیفیت بودن آن باشد بسیار پایین است.

البته به غیر از دو دلیل ذکر شده برای سیاه شدن ورق طلا، آبکاری بی کیفیت را نیز می‌توان دلیلی برای سیاه شدن زیورآلات با ورق طلا دانست. اگر آبکاری به درستی روی ورق طلا انجام نشده باشد، ماندگاری ورق طلا کاهش پیدا می‌کند و در کوتاه‎ترین زمان شاهد سیاهی ورق‌های طلا خواهیم بود.

جلوگیری از سیاه شدن زیورآلات با ورق طلا

روی ورق طلا چی بزنیم سیاه نشه؟

بسیاری از افراد می‌پرسند که چیکارکنیم ورق طلا سیاه نشه؟ به طور کلی، یک سری ترکیبات تثبیت کننده وجود دارند که اگر روی ورق طلا زده شوند از سیاهی ورق طلا جلوگیری می‌کنند. لاک الکل یکی از بهترین تثبیت کننده‌های رنگ ورق طلا است که می‌توانید پس از کار کردن با ورق طلا و ساخت انواع تابلو با ورق طلای 24 عیار و دیگر زیورآلات ورق طلا از آن استفاده کنید.

لاک الکل می‌تواند ماندگاری انواع زیورآلات طلای ساخته شده با ورق را افزایش دهد. بنابراین، افرادی که قصد دارند از ورق طلا برای ساخت محصولات مختلف استفاده کنند، کافیست که از این تثبیت کننده برای جلوگیری از سیاه شدن ورق طلا کمک بگیرند.

دو روش برای رفع سیاهی ورق طلا

سیاه شدن ورق طلا و انواع زیورآلات زنانه ورق طلای 24 عیار، می‌تواند باعث شود تا دیگر از زیبایی این محصولات لذت نبرید. اگرچه جلوگیری از سیاه شدن ورق طلا به لطف استفاده از بهترین تثبیت کننده ورق طلا، امکان پذیر است. اما می‌توان در صورت سیاه شدن ورق طلا از دو روش زیر برای رفع سیاهی ورق طلا استفاده کرد.

 

 

روش اول؛ استفاده از جوش شیرین

  • یک ظرف شیشه‌ای پیرکس را با یک لایه فویل آلومینیومی بپوشانید تا فویل به طور کامل ظرف را در بر بگیرد. فویل باید روی لبه‌های ظرف تا شود. در نظر داشته باشید که لایه براق فویل آلومینیومی باید به سمت بیرون باشد.
  • ورق طلای سیاه شده یا زیورآلات زنانه و مردانه با ورق طلا را درون ظرف قرار دهید و پودر جوش شیرین روی آن‌ها بریزید. سپس، 2 پیمانه آب جوش را روی زیورآلات و ورق طلا بریزید.
  • اجازه دهید تا ورق طلا به مدت چند دقیقه درون محلول جوش شیرین و آب جوش بماند. سپس آن را با یک انبر خارج کنید و به مدت 1 دقیقه زیر آب سرد بگیرید.
  • در نهایت می‌توانید با یک دستمال بدون پرز و نرم، ورق طلا را تمیز و خشک کنید.

روی ورق طلا چی بزنیم سیاه نشه؟

روش دوم؛ استفاده از آمونیاک

برای انجام این روش جهت رفع سیاهی ورق طلا، باید حتما از دستکش استفاده کنید.

  • درون یک کاسه شیشه‌ای، یک پیمانه آب ولرم، یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی و نصف قاشق چایخوری آمونیاک بریزید.
  • ورق طلا و یا زیورآلات ورق طلای 24 عیار را درون کاسه قرار دهید و اجازه دهید تا 10 دقیقه در کاسه باقی بماند.
  • با یک انبر ورق طلا یا زیورآلات زنانه ورق طلا را از محلول خارج کنید. با یک مسواک نرم شروع به تمیز کردن تمامی بخش‌های ورق طلا کنید.
  • حال ورق طلا یا زیورآلات ورق طلا را به مدت 1 دقیقه زیر آب سرد بگیرید تا تمامی محلول آمونیاک از روی آن پاک شود.
  • در نهایت می‌توانید با یک دستمال نرم و بدون پرز این زیورآلات را تمیز کنید و در معرض هوای خشک قرار دهید تا خشک گردند.

نکته مهم: برای اینکه مطمئن شوید آمونیاک به طور کامل از روی ورق طلا یا زیورآلات ساخته شده با ورق طلا پاک شده است، کافیست که یک بار دیگر آن‌ها را با مایع ظرفشویی و آب بشویید.

رفع سیاهی ورق طلای 24 عیار و زیورآلات ساخته شده با آن

خرید زیورآلات با ورق طلای 24 عیار از گروه هنری دانژه

برای خرید زیورآلات با ورق طلای 24 عیار و جلوگیری از سیاه شدن ورق طلا، باید به یک مجموعه معتبر مراجعه کنید. در این صورت خیالتان راحت است که ناخالصی‌هایی که باعث سیاهی زیورآلات زنانه می‌شوند، در این زیورآلات وجود ندارند. گروه هنری دانژه سال هاست که در حوزه تولید انواع محصولات با ورق طلا با عیار 24 کار می‌کند. تمامی افراد خلاق این مجموعه تلاش می‌کنند تا محصولاتی باکیفیت و با قیمت مناسب را به مشتریان ارائه کنند. پس اگر قادر به خرید زیورآلات طلای گران قیمت نیستید، می‌توانید اقدام به خرید زیورآلات با ورق طلای 24 عیار کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد علت سیاه شدن ورق طلا صحبت کردیم. سیاه شدن طلا در اثر حرارت یا در اثر قرار گرفتن در معرض رطوبت، تعریق و … می‌تواند چالش‌های زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. اگر شما هم با این مشکل مواجه شده‌اید، می‌توانید از دو روش ذکر شده برای رفع سیاهی ورق طلا استفاده کنید. البته جلوگیری از سیاه شدن ورق طلا نیز امکان پذیر است. فقط کافیست که از بهترین تثبیت کننده ورق طلا استفاده کنید تا شاهد تیرگی و کدر شدن ورق‌های طلا نباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *