مقالات

طلا در جواهر سازی

طلا در جواهر سازی

از زمان های بسیار قدیم، جواهر سازان از هر نوع فلزی که می توانستند برای ساخت جواهر بکار بگیرند، استفاده می کردند. روند استفاده از فلز های مختلف با توجه به مد روز عوض می شوند اما سه فلز همچنان در جواهرات مدرن حضور دارند: طلا، نقره و پلاتین.

این سه فلز جزو فلزات نجیب هستند یعنی در برابر اکسیداسیون و خوردگی هوای مرطوب مقاومت می کنند و دارای درجه های مختلفی از مقاومت در برابر اسید ها هستند.

علاوه براین ویژگی ها که ویژگی مشترک فلزهای نجیب هستند این سه فلز دارای خصوصیات زیر هستند:

  1. این فلزات در سراسر جهان وجود دارند اما اندازه ی آن آنقدر کم است که ارزش آن نمیکاهد.
  2. از آن ها به عنوان ارز استفاده می شود.
  3. بسیاری از فر هنگ ها، درگذشته و حال حاضر این فلزات را زیبا، حساس و پر زرق و برق می دانند که باعث جذابیت آن ها میشود.
  4. این فلزات همچنین دارای قابلیت انعطاف پذیری هستند به همبن خاطر از آن ها برای ساخت جواهرات استفاده می شود.

طلا در جواهر سازی

از آن جایی که طلا هرگز لکه دار نمی شود و قابلیت کارآیی بالایی دارد، بسیاری از طراحان و سازندگان جواهرات آن را نسبت به سایر فلزات ترجیح می دهند.

اگر به درستی از طلا مراقبت شود می تواند به طور نامحدود دوام داشته باشد و این موضوع باعث می شود که فلز با ارزشی برای طراحان و مصرف کنندگان باشد. همچنین طلا اکسید یا خورده نمی شود و فقط تعداد محدودی اسید های نادر می توانند به آن آسیب برسانند.

طلا دارای خواص منحصر به فردی مانند جلا و درخشندگی بالا، رنگ زرد خوشایند، مقاومت در برابر کدر شوندگی، قابلیت مفتول شدن، چکش خواری و قابلیت تبدیل شدن به ورقه ها در طرح ها و شکل های مختلف است که این فلز گران بها را به عنوان جزئی بی همتا برای صنعت جواهر سازی مبدل کرده است.

تقاضای طلا برای جواهرات در طول سال تغییر می‌کند. اما به طور معمول در سه ماه آخر سال، بالاترین مقدار را نشان می‌دهد و در بسیاری از کشورها، بالاترین میزان تقاضای طلا در روزهای قبل از سال نو آنهاست که به دلیل مصرف طلا در ساخت جواهرات می‌باشد.

 آمار منتشر شده توسط شورای جهانی طلا (WGC) نشان‌دهنده این مطلب است که اگرچه در سالیان اخیر، تلاش‌ها و فعالیت‌های صنعتی، حجم بالا و روزافزونی از مصرف طلا را دربر داشته اما همچنان ساخت جواهرات و زیورآلات به طور میانگین، بیش از 50 درصد مصرف سالیانه طلا را به خود اختصاص داده است.

مقاله پیشنهادی: زیبا ترین زیورآلات و محصولات دکوری با طرح چهار قل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *