مقالات

نام گردنبند طوق یا چوکر را شنیده اید؟!

نام گردنبند طوق یا چوکر را شنیده اید؟!

گردنبند ها مانند بسیاری از وسایل دیگر انواع مختلفی دارند که معیارهای متفاوتی برای دسته بندی آن ها وجود دارد. یکی از معیارهای دسته بندی گردنبند اندازه آن است. به گردنبندهای دارای اندازه کوتاه طوق یا چوکر گفته می شود.

طوق یا چوکر نوعی گردنبند کوتاه است که به صورت کاملا متناسب دور گردن قرار می گیرد.

برای طوق می توان از جنس های متفاوتی استفاده کرد و محدودیتی از این بابت وجود ندارد؛ اما عموما از جنس فلز، چرم و سنگ هستند.

 

تاریخچه

گردنبندهای طوق طلایی در حدود 2500 سال پیش از میلاد توسط هنرمندان سومری ساخته شده است و به گفته متصدیان گروه جواهرات موزه هنرهای زیبا هزارن سال است که این نوع از گردنبند قدمت دارد.

همچنین کارشناسان وجود آن را در بین النهرین و مصر باستان تایید کرده اند.

ظاهرا این طور هم تصور می شده که گردنبند های از جنس طلا دارای قدرت ویژه هستند و توانایی محافظت دارند.

چوکر بعد ها و در قرن اول پس از میلاد نیز بسیار رایج بوده است. تالمود نیز در فصل ششم کتاب Shabbat از آن به عنوان یکی از زیورآلات رایج مورد استفاده زنان نام برده است.

از نظر تاریخی استفاده از این گردنبند به عنوان وسایل مد روز مطرح بوده است؛ اما در شرایط مختلف معانی خاصی نیز به خود گرفته است.

برای مثال در سال 1798 و در جریان انقلاب فرانسه، زنان برای همدردی با کسانی که به وسیله گیوتین اعدام شده بودند و به جهت همدردی با آنان، با بستن ربان های قرمز به گردن شان به آن ها ادای احترام کردند.

بالرین ها و طبقه مرفه جامعه در قرن نوزدهم از نوع خاصی از چوکر را می پوشیدند. با این حال در همان زمان یک نوار ساده و باریک به رنگ قرمز یا سیاه نماد روسپیگری بوده است.

در سال 1900 استفاده از چوکر با پوشیده شدن توسط ملکه الکساندرا انگلستان به اوج رسید. البته در دهه 1940 با رواج استفاده از چوکر به عنوان قلاده سگ که با الماس و … نیز پوشیده شده بود، نوع دیگری از کاربرد آن برای جامعه مطرح شد.

شما می توانید گردنبند های طوق ساخته شده توسط گروه هنری دانژه را از فروشگاه دانژه خریداری کنید.

مد روز

در سال های اخیر افراد مشهور علاقه خاصی به این نوع آویز از خود نشان داده اند. نمونه هایی همچون گوینت پالترو در مراسم اسکار 1999 و یا پاریس هیلتون در سال 2002 و همچنین ریحانا خواننده مشهور که بارها با این نوع گردنبند دیده شده است.

گردنبند چوکر محبوبیت خاصی در این سال ها به دست آورده و همچنان با طرح های متنوع از محبوبیت بالایی در بین زنان برخوردار است.

در مورد استفاده از چوکر و یا همان طوق نظرات متعددی وجود دارد. اما موضوع مطرح این است که طرح و شکل این گردنبند بسیار مهم است و می تواند بیانگر معانی نامناسبی باشد.

برای زیبایی هر چه بیشتر این نوع آویز، توصیه می شود گردنبند انتخابی دارای زنجیری ساده و طرحی فانتزی باشد. همچنین اگر از زنجیر چند لایه استفاده شود جلوه کار دو چندان خواهد شد.

در خصوص اندازه نیز بهتر است طوری در نظر گرفته شود که محل قرار گیری گردنبند روی خط گردن باشد.

گروه دانژه با گردنبندهای متنوع، آماده عرضه زیباترین زیورآلات به سلیقه شما می باشد. به این صفحه در فروشگاه اینترنتی دانژه مراجعه کنید.

همراهان دانژه ای عزیز ، شما می توانید مقاله ای با موضوع تاریخچه گردنبند را نیز در اینجا مطالعه کنید.

1 نظر در “نام گردنبند طوق یا چوکر را شنیده اید؟!

  1. yeee گفت:

    عالی… به تاریخچه‌ش نیاز داشتم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =