مقالات

ورق طلا 24 عیار ، پایه ثابت ساخت اکسسوری و جواهرات مدرن

ورق طلا 24 عیار ، پایه ثابت ساخت اکسسوری و جواهرات مدرن

ورق طلا 24 عیار ، در حقیقت طلا با درصد خلوص 99.9 است که به عنوان طلا خالص شناخته می شود. این ورق بسیار براق بوده و از رنگ جذابی برخوردار است؛ به گونه ای که محصولات پوشیده شده با ورق طلا ، توجه هر بیننده ای را به سمت خود جذب می کنند. از آنجایی که این محصول مقاومت بسیار زیادی در برابر ساییدگی، زنگ زدگی و خوردگی دارد، از آن برای ساخت انواع جواهرآلات، ساعت، نگین و دیگر اکسسوری های تزیینی استفاده می کنند. ما در این مقاله، تمام نکات لازم در مورد ورق طلا 24 عیار را برای شما بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از ورق طلا 24 عیار

به طور کلی طلا قابلیت انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سایر فلزات داشته و راحت تر به شکل مفتول یا ورقه در می آید؛ تا جایی که امکان تبدیل طلا به ورقه هایی با ضخامت یکصد هزارم میلیمتر یا مفتولی با وزن بسیار سبک وجود خواهد داشت. برخی افراد قصد دارند جواهراتی خاص با رنگی جذاب تر از طلای 18 عیار داشته باشند یا از اکسسوری هایی با طلای مرغوب استفاده نمایند. جذابیت و درخشانی ورق طلا 24 عیار باعث شده تا افراد زیادی برای خرید هدیه، قاب های تزئینی پوشیده شده از این ورق را انتخاب نمایند. همچنین برخی افراد طبق سلیقه خود، سفارش ساخت ساعت، تابلو یا اشیاء قیمتی دیگر با این ورق جذاب را خواهند داد. استفاده از این محصول، نه تنها فروش صنایع مختلف را افزایش داده، بلکه افراد زیادی را ترغیب به خرید هدایای لوکس و گران قیمت کرده است. تابلو ورق طلا یکی از پرفروش ترین محصولاتی است که امروزه توجه افراد خاص پسند را به خود جلب نموده است.

مزایای استفاده از ورق طلا 24 عیار

موارد استفاده از ورق طلا

جذابیت و استفاده آسان از این ورق فلزی باعث شده تا از آن برای مصارف مختلفی استفاده شود. به عنوان مثال، ترکیب این ورق بر روی کاغذ دیواری، تابلو نقاشی یا قسمت های مختلف ساختمان بسیار پرطرفدار شده و علاوه بر جذابیت، نمادی از ثروت به حساب می آید. نوعی از این ورق در بازار موجود است که با نام gold leaf شناخته شده و انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد؛ به صورتی که به حالت پودر تبدیل شده و برای طلاکوبی روی ظروف، مبل یا تابلوهای خاص استفاده می شود. همچنین نوعی از ورق طلا 24 عیار به صورت خوراکی قابل استفاده بوده و در رستوران های لوکس برای تزیین غذا، دسر و کیک های منحصر به فرد به کار برده می شود. علاوه بر این، با توجه به خواص درمانی این ورق، از آن برای مصارف بهداشتی مانند ماسک صورت نیز استفاده می شود.

از آنجایی که ورق طلا ضخامت بسیار کمی داشته، استفاده از آن به دقت و مهارت خاصی نیازمند است. نازکی این ورق باعث شده تا به آسانی و بدون هیچ فشاری از سطوح جدا شده و بدون چسب مخصوص بر روی سطح قرار نگیرد؛ از این رو، لازم است برای ایجاد چسبندگی لازم بین ورق و جسم، هنگام کار با ورق از چسب مخصوص ورق طلا استفاده شود. یکی از مهمترین مزایای استفاده از این ورق، امکان چسباندن آن بر روی تمامی سطوح می باشد.

استفاده از طلا برای محافظت از اشیا

با توجه به اینکه فلز طلا مقاومت بسیار خوبی در برابر حرارت یا آسیب دیدگی دارد، از آن برای پوشش و محافظت از برخی اجسام استفاده می شود. امروزه در برخی کشورهای مدرن، از پوشش ورق طلا برای انواع مجسمه های تاریخی هنری استفاده کرده و علاوه بر زیبایی، به نوعی از این اجسام محافظت می نمایند. در واقع مقاومت طلا در برابر هرگونه تغییر، موجب شده تا ارزش و قیمت این فلز نسبت به هر فلز دیگری افزایش یابد و حتی مساحت کوچکی از ورق آن، ارزش بسیار بالایی به خود اختصاص دهد.

استفاده از طلا برای محافظت از اشیا

آیا ورق طلا دچار تغییر رنگ می شود؟

به طور کلی ورق طلا 24 عیار از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده اما برای فرم دهی بهتر، از مقداری ناخالصی تشکیل شده است. ناخالصی های موجود در این ورق، به مرور زمان و در اثر تماس با پوست، منجر به تیرگی ورق خواهند شد. علاوه بر این، در صورتی که ورق طلا به خوبی آبکاری نشده باشد، دوام ورق کاهش یافته و پس از گذشت زمان کوتاهی، شاهد سیاه شدن آن خواهید بود.

حال این سوال به وجود می آید که از چه روشی برای جلوگیری از سیاه شدن ورق طلا استفاده کنیم؟ برخی ترکیبات خاصیت تثبیت کنندگی داشته و استفاده از آنها بر روی ورق، می تواند از سیاهی ورق طلا جلوگیری نماید. یکی از موثرترین تثبیت کنندگان، لاک الکل می باشد. در صورتی که پس از پوشش دهی اجسام یا زیورآلات با ورق طلا از لاک الکل بر روی آن استفاده نمایید، طول عمر و دوام آنها را افزایش خواهید داد. لاک الکل تاثیر مهمی در حفظ ماندگاری و ثبات ورق طلا داشته و جذابیت رنگ این محصول را، به خوبی حفظ می نماید.

چگونه سیاهی ورقه طلا را برطرف نماییم؟

سیاه شدن محصولاتی که با ورقه طلا پوشش دهی شده اند، جذابیت و زیبایی آنها را به شدت کاهش می دهد. با وجود اینکه استفاده از تثبیت کننده می تواند از سیاهی ورق جلوگیری نماید، اما در صورت بروز این مشکل می توانید از روش های زیر برای جلا بخشی به وسایل خود استفاده نمایید.

استفاده از جوش شیرین

  • درون یک ظرف شیشه ای پیرکس را با کمک فویل آلومینیومی به طور کامل پوشش داده و لبه های فویل را به لبه ظرف تثبیت کنید.
  • زیورآلات یا وسایل پوشیده شده با ورقه طلای سیاه شده را داخل ظرف قرار دهید.
  • پودر جوش شیرین و 2 لیوان آب جوش بر روی محصول ریخته و چند دقیقه صبر کنید.
  • شیء یا ورق طلا را با کمک انبر از درون محلول خارج کرده و 1 دقیقه در تماس با آب سرد قرار دهید.
  • از یک دستمال فاقد پرز و نرم برای خشک کرده ورقه طلا یا شیء طلاکوب شده استفاده نمایید.

چگونه سیاهی ورقه طلا را برطرف نماییم؟

استفاده از آمونیاک

  • ابتدا از دستکش استفاده کرده و داخل یک کاسه شیشه ای، 1 لیوان آب ولرم، 1 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی و 1/2 قاشق چایخوری آمونیاک بریزید.
  • ورق طلا یا اشیاء طلاکوب شده را به مدت 10 دقیقه درون محلول قرار دهید.
  • با کمک انبر، محصول مورد نظر را از درون محلول خارج کرده و به وسیله یک مسواک نرم، قسمت های طلاکوب شده را تمیز نمایید.
  • محصول طلاکوب شده را به مدت 1 دقیقه زیر آب سرد گرفته و صبر کنید تا محلول آمونیاک به طور کامل از بین برود.
  • برای اطمینان از پاک شدن کامل آمونیاک، می توانید مجددا محصول با مایع ظرفشویی و آب شستشو دهید.
  • با یک دستمال فاقد پرز، محصول را تمیز کرده و برای خشک شدن کامل، آن را در معرض هوا قرار دهید.

سخن آخر

امروزه استفاده از ورق طلا 24 عیار برای تزیین وسایل مختلف، ساخت تابلوهای دکوراتیو و … به شدت افزایش یافته و افراد زیادی را ترغیب به خرید هدایای پوشیده شده از ورق طلا کرده است. از آنجایی که جذابیت این ورق به ثبات رنگ و درخشانی آن بستگی دارد، باید سطح ورق را به درستی آبکاری کرده و از تثبیت کننده قوی برای حفظ رنگ آن استفاده نمایید. حفظ ثبات رنگ این ورق، جذابیت و زیبایی محصول را برای شما ماندگار خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *