مقالات

کاربرد طلا در صنایع الکترونیکی

کاربرد طلا در صنایع الکترونیکی

طلا با متوسط 1500 دلار در هر انس تا سال 2020 یکی از گران بهاترین فلزات موجود در جهان است. این فلز با وجود قیمت بالا در صنایع الکترونیک کاربرد گسترده ای دارد. کامپیوتر ها ، تلفن های همراه ، کنسول های بازی ، تلویزیون ها و … همه و همه دارای طلا هستند. در حقیقت ، اکثر لوازم الکترونیکی مقداری از این فلز گران بها را شامل می شوند. حال سوال اینجاست که چرا تولیدکنندگان اینگونه اقلام از فلزات با قیمت پایین تر که دسترسی به آن ها نیز راحت تر است استفاده نمی کنند؟!

نقش طلا در الکترونیک

پیش از اینکه در مورد چرایی استفاده از طلا صحبت کنیم ، بیایید دربراه چگونگی استفاده از آن سخن بگوییم. باید دانست که قطعات الکترونیک تماما از طلا نیستند ؛ اما این فلز گران قیمت برای ساخت قطعاتی چون اتصالات ، کنتاکتورهای سوئیچی ، کنتاکتورهای رله ای و سیم ها استفاده می شود.

رسانایی الکترونیکی بالا

یکی از دلایل استفاده از طلا خاصیت هدایت الکترونیکی آن است. طلا بسیار رسانا است و این بدان معنی است که جریان را با قیمت بسیار کمی از خود عبور می دهد. مس ، نقره و آلومینیوم هم رسانا هستند اما هدایت الکترونیکی آنها کمتر از طلاست. وقتی از طلا استفاده می کنیم می دانیم که الکتریسیته با حداقل مقاومت در دستگاه جریان می یابد.

کاربری آسان

یکی دیگر از دلایل به کار گرفتن طلا ای است که کار کردن با آن ساده است. بیشتر مردم فکر می کنند طلا فلزی سخت و مقاوم است که این موضوع به طور مطلق درست نیست.

در واقع طلا فلزی منعطف و پایدار است که همین ویژگی کار با آن را آسان تر می کند.این خصوصیت به شرکت های ساخت قطعات الکترونیکی این اجازه را می دهد که از آن در قطعات بسیار کوچک به راحتی استفاده کنند.

مقاله پیشنهادی: زیباترین ست گردنبند و گوشواره؛ مختص خانم های شیک پوش

مقاوم در برابر اکسایش

مزایای طلا در این صنعت به همبن موارد محدود نمی شود و این فلز علاوه بر رسانایی بالا و کاربری آسان در برابر فرسایش محیطی نیز به خوبی عمل می کند. طلا به راحتی با اکسیژن ترکیب نمی شود و حتی اگر آن را برای مدت طولانی در شرایط بیرون از خانه و رطوبت قرار دهیم به میزان بسیار کمی اکسیژن جذب آن می شود.

این ویژگی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا اگر طلا عمدتا مسئول برقراری ارتباط است و نباید دچار زنگ زدگی و فرسایش های اکسایشی شود.

در نهایت می بایست این طور گفت که سه دلیل اصلی استفاده طلا در الکترونیک : رسانایی بالا ، کاربری آسان و مقاومت در برابر اکسایش است.

شما می توانید مطالب بیشتر در مورد کاربرد طلا را در مجله خبری دانژه مطالعه کنید.

منبع : Monroeengineering

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *