مقالات

کاربرد طلا در صنعت

کاربرد طلا در صنعت

طلا فلزی بسیار مفید است و به دلیل خاصیت خاصی که داراست کاربرد های بسیار زیادی دارد. طلا می تواند به شکل های مختلف در صنعت های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد که ما در ادامه کاربرد طلا در تعدادی از صنایع را شرح می دهیم:

طلا در صنعت شیشه سازی:

مهم ترین کاربرد طلا در صنعت شیشه سازی، استفاده از آن به عنوان رنگدانه است. طلا می تواند رنگ قرمز پررنگ و شدیدی را پدید آورد برای همین به عنوان عامل رنگی در ساخت شیشه های یاقوتی از آن بهره برده می شود.

هم چنین می توان از طلا برای ساخت شیشه های مخصوص برای ساختمان ها و قالب های کنترل شده در شرایط آب و هوایی مختلف استفاده کرد. برای مثال اگر مقدار کمی از طلا در شیشه پراکنده شود، یا روی شیشه با آن پوشانده شود، اشعه گرمایی به طرف بیرون منعکس شده و باعث حفظ خنکی درون ساختمان می شود یا در فصول سرد با انعکاس گرما به داخل ساختمان گرمای ساختمان حفظ می شود.

همچنین در بسیاری از هواپیما های ارتشی، کابین خلبان دارای روکشی از طلاست. این روکش ها باعث می شود که پنجره ها حامل جریان برق باشند و همین ویژگی موجب از بین رفتن قطرات یخ زده و برفک از روی پنجره های کابین خلبان می شوند تا دید خلبان کم نشود.

طلا در صنعت داروسازی

امروزه طلا کاربرد های بسیار زیادی در صنعت داروسازی دارد برای مثال، برای درمان بیماری هایی از جمله ورم مفاصل، رماتیسم، ایدز و سل از طلا استفاده می شود.

مقاله پیشنهادی: 5 پیشنهاد عالی برای خرید زیورآلات فصل پاییز

طلا در صنعت فضایی

طلا در مدارات موجود در فضاپیماها مورد استفاده قرار می‌گیرد، چون طلا یک رسانا و رابط (متصل‌کننده) قابل اعتماد است. به علاوه بخش‌های از اغلب وسایل فضایی به وسیله فیلم پلی‌استری از طلا پوشیده می‌شود. این فیلم، اشعه مادون قرمز را منعکس کرده و به تثبیت درجه حرارت، وسیله فضایی کمک شایانی می‌کند. بدون این پوشش، بخش‌های با رنگ تیره فضاپیما، مقدار زیادی از گرما را جذب خواهد کرد.

طلا همچنین به عنوان یک روان‌ساز، (روغن) بین قسمت‌های مختلف مکانیکی عمل می‌کند. در خلاء فضا، روانساز‌های ارگانیکی، تبخیر شده و به خاطر شدت تابش موجود در آن‌سوی (ماورای) اتمسفر زمین در هم می‌شکند (تجزیه می‌شود).

همچنین کلاه ایمنی که یک فضانورد می‌پوشد نیز با فیلم نازکی از طلا پوشیده شده است. این فیلم نازک بیشتر اشعه خورشیدی خطرناک موجود در فضا را منعکس کرده و از چشمان و پوست فضانورد محافظت می‌کند.

مقاله پیشنهادی: معرفی بهترین زیورآلات مناسب فصل زمستان | 6 طرح زیبا

طلا در صنعت خودروسازی

گاهی در خودروسازی هم از طلا استفاده می شود. برای نمونه در مدل اف 1 مک لارن، طلا برای موتور، کارکرد سپر گرمایی دارد. برای همین درون موتور از برگه های نازک طلا استفاده می شود. یا در بعضی خودرو ها از ورق های طلا برای جنبه زینتی خودرو نیز استفاده می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *