مقالات

کاربرد طلا در پزشکی و دندانپزشکی

کاربرد طلا در پزشکی و دندانپزشکی

طلا جزو فلزاتی است که بیشتر آن را در کاربرد زینتی می شناسیم. اما این فلز گرانبها کاربردهای فراوان دارد و یکی از آن ها در مصارف پزشکی و دندانپزشکی است.

طلا در پزشکی

از طلا در مصارف دارویی برای معالجه برخی از بیماری ها استفاده می شود. تزریق محلول های ضعیف سدیم آروتیومالات یا آرتوریتوگلوکوز گاهی برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده می شود. در واقع ذرات یک ایزوتوپ طلای رادیواکتیو در بافت ها کاشته می شوند تا به عنوان منبع تابش در درمان سرطان های خاص عمل کنند.

طلا در درمان بیماری lagophthalmos نیز استفاده می شود. در این بیماری فرد قادر به بستن چشمان خود به طور کامل نیست که با کاشت طلا در پلک و بیشتر شدن اثر جاذبه این بیماری درمان می شود.

از طلا رادیواکتیو نیز برای تشخیص بیماری استفاده می شود که به همراه یک محلول کلوئیدی وارد بدن شده به در قسمت های مختلف به عنوان یک فرستنده بتا ردیابی می شود.

یکی از مهم ترین کاربردهای طلا در بخش مهندسی پزشکی است که از آن برای ساخت قطعات الکترونیکی و تجهیزات مختلف مربوط به آن استفاده می شود. استفاده از این عنصر در قطعات مختلف معیاری برای اطمینان سنجی دستگاه ها نیز هست.

طلا در دندانپزشکی

نظرتون چیه که از آهن برای پر کردن دندان استفاده کنیم؟! قطعا نمی تونه خوب باشه …

خب اول از همه باید بدونیم که در اون صورت علاوه بر دندانپزشک با یک آهنگر نیز طرف هستیم … و بدتر از اون اینکه آهن بعد از مدت کوتاهی زنگ می زند و باید کم کم به طعم آهن در دهانمان عادت کنیم !!!

مقاله پیشنهادی: تابلو وان یکاد برای چیست؟ (آیه وان یکاد کامل و معنی آن)

پس می توان به خوبی دریافت که هزینه های زیاد در این خصوص قابل قبول بوده و برای عملکر بهتر و راحتی بیشتر ما دارای صرفه اقتصادی نیز هست. از آلیاژهای طلا برای پر کردن ، تاج ، پل و وسایل ارتودنسی استفاده می شود. دلیل استفاده طلا در دندانپزشکی این است که از نظر شیمیایی بی اثر و غیر آلرژی زا است و کار کردن با آن برای دندانپزشک آسان است.

طلا از 700 سال پیش از میلاد مورد استفاده دندانپزشکان بوده و از آن برای بستن دندان های جایگزین به دهان بیماران خود استفاده می کردند. استفاده از طلا از دهه 1970 و با افزایش قیمت طلا در دندانپزشکی کم رنگ شد ولی باتوجه به اینکه دیگر فلزات جایگزین ممکن بود در دراز مدت برای سلامتی مضر باشند ، دوباره استفاده از آن رواج یافت.

مقاله پیشنهادی: نماد ماه آذر؛ خصوصیات متولدین این ماه+محصولات مرتبط

روکش طلا روی دندان هرگز تیره نشده و نیازی به جرم‌گیری ندارد، در ضمن دچار پوسیدگی نشده و با همان نرخ رشد مینای دندان منبسط می‌شود. همچنین عموما از آلیاژ های طلا که همراه پلاتین ، نقره و پالادیوم است استفاده می شود.

در حال حاضر باید این را دانست که حدود 2 درصد از تقاضای طلا در دنیا برای مصارف دندانپزشکی است.

منبع: Geology

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *